Svar: Skemad og komælk
25. januar 2016
Alder:
8 mdr.
Kære lidt usikre :)
Dejligt at høre, at du har haft glæde af mine tidligere råd.
Jeg kan godt forstå, at du er forvirret - forvirringen skyldes at der er kommet nye retningslinjer i februar 2015. De råd, som er fra før denne dato er derfor anderledes end de råd, som gives efter denne dato.
Nu er rådene følgende:
Du bør bruge modermælkserstatning i din datters grød og mos og altså i mad, som du laver udelukkende til hende, indtil hun er 12 måneder gammel. Hvis du bager boller, laver frikadeller osv. og kommer lidt komælk i dette, så sker der ikke noget ved, at hun får det, ligesom hun også gerne må få leverpostej som smørbart pålæg, selvom det indeholder mælk. Men større mængder komælk skal undgås indtil hun er et år. Hvis du f.eks. laver risengrød på komælk, som vi jo normalt gør - så får hun for meget komælk...
I 9-12 måneders alderen må hun få 50-100 ml komælk eller surmælksprodukt (f.eks. A38) gradvist stigende indtil hun er 1 år. Jeg ville personligt vælge at gemme dette til f.eks. sovs, så I om aftenen spiser samme mad og begynder at bruge lidt sovs i maden. De fleste børn elsker sovs, og samtidig får I lidt ekstra fedtstof i hende på den måde - og så vil jeg stadig bruge modermælkserstatning i hendes grød og mos om dagen.
Med hensyn til Semper Dråber, så kan hun godt få disse gennem en længere periode. De indeholder mælkesyrebakterien Lactobacillus Reuteri Protectis, der findes naturligt i vores fordøjelsessystem og i modermælk. Når du har opbrugt flasken, så synes jeg, du skal prøve at se, hvordan hendes mave-tarm-system reagerer og virker til at have det. Jeg tænker, at hendes mave og tarm stille og roligt modnes og i takt med, at hun bliver ældre, så vil hun også kunne spise A38 osv. og få lidt mælkesyrebakterier på den måde...
Du kan også altid kontakte Sempers Forbrugerkontakt og høre, hvad deres anbefaling er - Telefon 80 60 74 00, alle hverdage i tidsrummet 9:30-12:00 samt kl. 13:00-14:00.
Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske