Svar: Skemad og komælk

25. januar 2016

Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære lidt usikre :)

Dejligt at høre, at du har haft glæde af mine tidligere råd.

Jeg kan godt forstå, at du er forvirret - forvirringen skyldes at der er kommet nye retningslinjer i februar 2015. De råd, som er fra før denne dato er derfor anderledes end de råd, som gives efter denne dato.

Nu er rådene følgende:

Du bør bruge modermælkserstatning i din datters grød og mos og altså i mad, som du laver udelukkende til hende, indtil hun er 12 måneder gammel. Hvis du bager boller, laver frikadeller osv. og kommer lidt komælk i dette, så sker der ikke noget ved, at hun får det, ligesom hun også gerne må få leverpostej som smørbart pålæg, selvom det indeholder mælk. Men større mængder komælk skal undgås indtil hun er et år. Hvis du f.eks. laver risengrød på komælk, som vi jo normalt gør - så får hun for meget komælk...

I 9-12 måneders alderen må hun få 50-100 ml komælk eller surmælksprodukt (f.eks. A38) gradvist stigende indtil hun er 1 år. Jeg ville personligt vælge at gemme dette til ...

Annonce

... f.eks. sovs, så I om aftenen spiser samme mad og begynder at bruge lidt sovs i maden. De fleste børn elsker sovs, og samtidig får I lidt ekstra fedtstof i hende på den måde - og så vil jeg stadig bruge modermælkserstatning i hendes grød og mos om dagen.

Med hensyn til Semper Dråber, så kan hun godt få disse gennem en længere periode. De indeholder mælkesyrebakterien Lactobacillus Reuteri Protectis, der findes naturligt i vores fordøjelsessystem og i modermælk. Når du har opbrugt flasken, så synes jeg, du skal prøve at se, hvordan hendes mave-tarm-system reagerer og virker til at have det. Jeg tænker, at hendes mave og tarm stille og roligt modnes og i takt med, at hun bliver ældre, så vil hun også kunne spise A38 osv. og få lidt mælkesyrebakterier på den måde...

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Du kan også altid kontakte Sempers Forbrugerkontakt og høre, hvad deres anbefaling er - Telefon 80 60 74 00, alle hverdage i tidsrummet 9:30-12:00 samt kl. 13:00-14:00.

Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk brevkasse, du giver os forældre nogle kompetente handlemuligheder som vi i vores familie har haft stor gavn af.

Tak fra børnenes mor og far